ELMINIA STRATEGY


Photography 
Ghana. 2017












And meanwhile...In those years African coasts boiled in their splendor in slave trade. In Elmina(Ghana), Portuguese and Dutch shared a terrifying business that would end up being named as the Atlantic Treaty, creating a horrifying triangle of human trafficking between Africa, Europe and America, being the basis of the economic progress and welfare of most of the colonizing countries. Since 1482.First gold, then men and women enslaved. Always trading. For over 400 years. Who are the invaders?

A dreaming strategy in order to advance. Elmina Strategy 2015: Dutch government invested in a 10-year plan millions of Euros to recover the historical memory of its past in Ghana, specifically in this town that used to be the starting point of the nightmare for millions of slaves. Historical buildings were restored; investments were made to activate tourism. No plan for sanitation, education, hospitals or schools, not even a dialogue with the local government in order to improve collaboratively the essential infrastructures. No direct benefit for the population that lives from fishing mainly, without having the basic necessities covered.

Travelling to Africa can take a white European person to an uncomfortable spot: you can see the vestiges of colonial occupation, its consequences upon present-day African societies, the signs left in our imaginations, the implications of racism and Eurocentrism. The easiest reaction to all of this is guilt, and guilt often only leads to temporary self-loathing and a feeling of impotence, or just to the cynical acceptance of a situation. Historical contingence is thus transformed into destiny, which amounts to a reaffirmation of existing prejudice and to ruinous strategies based on charity and the like.

Another option is to assume responsibility. Part of this effort stands in deconstructing cultural stereotypes and working on our own narratives.
This dialectic images try to establish links between the past and the present, highlighting the interplay between reality and its image.

Y mientras tanto... En esos años las costas africanas hervían en su máximo esplendor en la trata de esclavos. En Elmina (Ghana), portugueses y holandeses compartieron un negocio aterrador que terminaría siendo llamado la Trata del Atlántico, creando un horrible triángulo de tráfico de seres humanos entre África, Europa y América, y siendo la base del progreso económico y el bienestar de la mayoría de los países colonizadores. Desde 1482. Primero oro, luego hombres y mujeres esclavizados. Siempre negociando. Durante más de 400 años. ¿Quiénes son los invasores?

Una estrategia de ensoñación para avanzar. Elmina Strategy 2015: El gobierno holandés invirtió en un plan de 10 años millones de euros para recuperar la memoria histórica de su pasado en Ghana, específicamente en esta ciudad que era el punto de partida de la pesadilla de millones de esclavos. Se restauraron edificios históricos y se realizaron inversiones para activar el turismo. Aún así ni un solo plan de saneamiento, educación, hospitales o escuelas o dialogo con el estado para mejorar infraestructuras esenciales. No hay beneficio directo para la población que vive principalmente de la pesca, sin tener cubiertas las necesidades básicas.

Viajar a África puede llevar a un europeo blanco a un lugar incómodo: se pueden ver los vestigios de la ocupación colonial, sus consecuencias en las sociedades africanas actuales, los signos dejados en nuestra imaginación, las implicaciones del racismo y el eurocentrismo. La reacción más fácil a todo esto es la culpa, y la culpa a menudo sólo conduce a un autodesprecio temporal y un sentimiento de impotencia, o simplemente a la aceptación cínica de una situación. La contingencia histórica se transforma así en destino, lo que equivale a una reafirmación de los prejuicios existentes y a estrategias ruinosas basadas en la caridad y similares.

Otra opción es asumir la responsabilidad. Parte de este esfuerzo consiste en deconstruir los estereotipos culturales y trabajar en nuestras propias narrativas. Estas imágenes dialécticas tratan de establecer vínculos entre el pasado y el presente, resaltando la interacción entre la realidad y su imagen.


Project exhibited at PHE17, Athens Photo Festival