LUMIÈRES NOIRES
Photography
2018
African imaginary: based on misinformation of mostly big part of the population and exploiting the gap I immersed myself in the heritage that Africa has received in its most recent history. Senghor, Cesaire, Fanon, Depestre, Sartre and many other intellectuals invented, analyzed and, in part, eventually destroyed the concept of "Negritude". They claimed, admired, revalued themselves in a society, mostly misinformed.
Manichean society: white is good, black bad.
The colonizer condition is justified by its dominance and domination, the colonized one denied. Only this dichotomy, generated and driven through long years, may become disintegrated by a violent process, a strong restructuring mechanism, as decolonization was.
It has been removed by a radical decision, its heterogeneity, based on unifying nation or race, ie, appealing to their "blackness".
Clichés of Western imagination: loneliness, tradition, insecurity, poverty, market of low quality Chinese product, football, essential raw materials for the West... Also fun: dilapidated amusement parks, outdoor porn cinemas, solitary luxury hotels. Black on black. African Night. Back lights.
Manichean society: white is good, black bad.
The colonizer condition is justified by its dominance and domination, the colonized one denied. Only this dichotomy, generated and driven through long years, may become disintegrated by a violent process, a strong restructuring mechanism, as decolonization was.
It has been removed by a radical decision, its heterogeneity, based on unifying nation or race, ie, appealing to their "blackness".
Clichés of Western imagination: loneliness, tradition, insecurity, poverty, market of low quality Chinese product, football, essential raw materials for the West... Also fun: dilapidated amusement parks, outdoor porn cinemas, solitary luxury hotels. Black on black. African Night. Back lights.
Imaginario africano: partiendo de la desinformación del grueso de la población y aprovechando esa laguna me inmerso en la herencia que el continente africano ha recibido de su más reciente historia. Senghor, Cesaire, Fanon, Depestre, Sartre y muchos otros intelectuales inventaron, analizaron y, en parte, acabaron destrozando el concepto de “Negritud”. Se reivindicaron, admiraron, revalorizaron frente a una sociedad, en su mayor parte, desinformada.
Sociedad maniquea: lo blanco es bueno, lo negro malo.
La condición del colonizador es justificada por su preponderancia y dominio, la del colonizado negada. Únicamente dicha dicotomía, a través de largos años generada e impulsada, podrá llegar a ser desintegrada mediante un proceso violento, un mecanismo de reestructuración fuerte, como fue la descolonización.
Se le ha quitado, por una decisión radical, su heterogeneidad, unificándolo sobre la base de nación o de raza, es decir, apelando a su “negritud”.
Clichés del imaginario occidental: soledad, tradición, precariedad, miseria, mercado de producto chino de baja calidad, football, materias primas imprescindibles para Occidente… También diversión: parques de atracciones vetustos, cine porno al aire libre, hoteles de lujo solitarios. Negro sobre negro. Nocturnos africanos. Luz negra.
Sociedad maniquea: lo blanco es bueno, lo negro malo.
La condición del colonizador es justificada por su preponderancia y dominio, la del colonizado negada. Únicamente dicha dicotomía, a través de largos años generada e impulsada, podrá llegar a ser desintegrada mediante un proceso violento, un mecanismo de reestructuración fuerte, como fue la descolonización.
Se le ha quitado, por una decisión radical, su heterogeneidad, unificándolo sobre la base de nación o de raza, es decir, apelando a su “negritud”.
Clichés del imaginario occidental: soledad, tradición, precariedad, miseria, mercado de producto chino de baja calidad, football, materias primas imprescindibles para Occidente… También diversión: parques de atracciones vetustos, cine porno al aire libre, hoteles de lujo solitarios. Negro sobre negro. Nocturnos africanos. Luz negra.