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If we assume that it is the artist’s duty to open the eyes/mind of the observer and thus raise awareness, then analysis and activism are intrinsic elements: power and responsibility, potential to raise passions, clarify ideological nebulae, correct historical errors, generate debate, provoke new thoughts, values and ethics. The responsibility of those who return home and feed a collective imaginary: when developing a project, my modus operandi follows alerts inputs, a continuous self-questioning that leads me to historical researches. Since my years in Mali, my energies have been focused on understanding the Machiavellian and harmful construction of Africa's IDEA and its imaginary, the complex processes of colonization/colonization, the current tactics of neo-colonization and, almost as a consequence, the wide spectrum of voices in African feminisms, the effect of colonization and imperialism on the concept of "woman" in other societies and the way gender issues are handled thereafter, to conclude that feminist and gender discourses cannot be universalized. Processes of colonization of the mind: Ngugi wa Thiong'o or Chinua Achebe talk about how European civilization took over the African world and how Western influences such as language, religion and social structures changed African societies, not only geopolitically, but also psychologically, spiritually and mentally.


Si asumimos que es deber del artista abrir los ojos/mente del que observa y así llegar a sensibilizar, entonces análisis y activismo son elementos intrínsecos: poder y responsabilidad, potencial para levantar pasiones, aclarar nebulosas ideológicas, corregir errores históricos, generar debate, provocar nuevos pensamientos, valores y ética. La responsabilidad de quien regresa a casa y alimenta un imaginario colectivo: al desarrollar un proyecto, mi modus operandi sigue los inputs de las alertas, el autocuestionamiento que me lleva a una investigación histórica. Desde mis años en Malí, mis investigaciones y energías se han centrado en la comprensión de la maquiavélica y dañina construcción de la IDEA de África y su imaginario, los complejos procesos de colonización/descolonización, las tácticas actuales de neocolonización y, casi como consecuencia, el amplio espectro de voces en los feminismos africanos, el efecto de la colonización y el imperialismo en el concepto de "mujer" en otras sociedades y la forma en que se gestionan las cuestiones de género a partir de entonces, para llegar a la conclusión de que los discursos feministas y de género no pueden universalizarse. Procesos de colonización de la mente: Ngugi wa Thiong'o o Chinua Achebe hablan de cómo la civilización europea se apropia del mundo africano y cómo las influencias occidentales como el idioma, la religión y las estructuras sociales cambiaron las sociedades africanas, no sólo geopolíticamente, sino también psicológica, espiritual y mentalmente.

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