La Blanche et la Noire


Photography
2022










Reflection from the painting La Blanche et la Noire (1913) by Felix Valloton. As a tableau vivant, with free interpretation and evolving towards a contemporary reflection.

Inspired by Manet's Olympia and Ingres' Odalisque à l'esclave, it presents the Sapphic loves between a sylph and a black woman. Unlike his predecessors, Vallotton gets rid of all exotic references., confronting a white female nude in a passive position in contrast to the black woman who looks at her while smoking a cigarette in an almost masculine attitude, refraining from any attempt at seduction.

In the recreation and later versions, both the white model and the black woman appear lying or standing, naked or semi-dressed, crowned and covering her face with an allegorical headdress inspired by the tradition of the "crowns" of the Obba (queen or goddess of fertility) of the Yoruba ethnic group/religion, in which different animals and human figures are represented.

To end up in a more contemporary reflection, a two-voice dialogue emerges between the two women reflecting on gender, race and colonialism while they read books such as "Afrotopia" by Senegalese thinker Felwine Sarr (co-creator with historian Benedict Savoy of the report commissioned by French President Emmanuel Macron on the issue of looted objects in French museums, especially the Quai Branly Museum) or "Loot: Britain and the Benin Bronzes" by Barnaby Phillips.

The responsibility for the representation of black women in European painting, lthe position of the white woman and the black woman in Victorian times (when colonialism in Africa reinforced the most oppressive imaginary), the stereotyping, exoticization and the cultural appropriations.…
Key concepts of world wide feminist thought -home, sisterhood, experience, community- mark the way towards a borderless feminism fully engaged with the realities of a transnational world.

This series is made up of 6 large-format photographs.
Fotografías realizadas a partir del cuadro La Blanche et la Noire (1913) de Felix Valloton a  modo de tableau vivant, con interpretación libre y evolucionando hacia una reflexión contemporánea.

Inspirado en la Olympia de Manet y la Odalisque à l'esclave de Ingres, representa el amor sáfico entre una sílfide y una mujer negra; pero a diferencia de sus predecesores, Vallotton prescinde de toda referencia exótica, enfrentando un desnudo femenino blanco en posición pasiva en contraste con la mujer negra que la mira mientras fuma un cigarrillo en actitud casi masculina, absteniéndose de toda tentativa de seducción.

En la recreación y posteriores versiones, aparecen tanto la modelo blanca como la mujer negra recostadas o de pie, desnudas o semi vestidas, coronadas por tocados alegóricos inspirados en la tradición de las “coronas” de las Obba (reina o diosa de la fertilidad) de la religión Yoruba, en el que se representan distintos animales y figuras humanas.

En una última versión retrofuturista, surge entre ellas un diálogo a dos voces en torno al género, la raza y el colonialismo mientras leen "Afrotopía", del pensador senegalés Felwine Sarr (cocreador junto a la historiadora Benedict Savoy del informe encargado por el presidente francés Emmanuel Macron sobre la cuestión de los objetos saqueados en los museos franceses, especialmente en el Museo Quai Branly) y ‘Loot: Britain and the Benin Bronzes’ , de Barnaby Phillips.

La responsabilidad de la representación de la mujer negra en la pintura europea, la posición de la mujer blanca y la mujer negra en época victoriana(cuando el colonialismo en África reforzaba el imaginario más opresor), estereotipación, exotización y el apropicionismo cultural,… Conceptos clave del pensamiento feminista -hogar, hermandad, experiencia, comunidad- marcan el camino hacia un feminismo sin fronteras.

La serie está formada por 6 fotografías de gran tamaño.