LA IMAGEN TRANSPORTABLE O LA FLOR IMPOSIBLE
(doble amnesia)



AR Installation
2022










In The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction Reproducibility (1936), Walter Benjamin identifies the aura with singularity, the experience of the unrepeatable. Technical reproduction destroys this "originality", since it is only possible to measure the ritual value of an object from its displayed value. When there are multiple reproductions, originality is lost and, consequently, art becomes an object whose value cannot be established with respect to its functioning within tradition.

According to Benjamin, the technical reproducibility of the art object lacks its authenticity, originality and uniqueness, which is everything that can be transmitted in it from its origin, from its material duration to its historical testimony, putting its massive presence in the place of an unrepeatable presence.

Based on reflections on reproducibility, restitution, property, race and gender, a dialogue between the virtual image and photography is proposed from the concept of transportable reproducibility.

In the room there are 3 different types of wooden exhibitors inspired by museum exhibitors that are initially empty, the images are activated with a mobile device through a QR code.

In the virtual exhibitors, photographs, 3D models and reflective texts are exhibited on the stories of the Venus of Hottentot, the sculptural head of Iyoba Idia (Queen Mother of Benin) and the Zaramo mwana hiti figures. Along with these a large-size photograph diptych (120 x 180 cm)

Looting, identity, memory, gender, race, rituals, otherness, canons of beauty, reproducibility, the aura, truth and veracity, the original, property, voyeurism….

In the representation of the Hottentot Venus or Venus Noire, a square base of dark wood is used, revising the colonial aesthetic. The virtual image is activated through the QR, an expanded drawing appears in which various representations from the time of Sarah Baartman (photograph, engraving, drawing,...) are joined together with texts that invite reflection.

On a second wooden base, the QR code leads to a 3D visualization of the reproduction of the head of Queen Idia, Iyoba of Benin.

The texts arise from it, raising questions about restitution and the canons of beauty.

The third wooden display comes out of the wall where, when activating the code, a small Mwana Hiti figure appears, an important symbology object in fertility initiation ceremonies and the transition to adulthood of the Kwere, Zaramo, Luguru and Gogo from Tanzania. A reflection on their own rituals, otherness, the initiation of women in various communities,...

As they are very small figures, they are placed in a small exhibitor and will be accompanied by reproductions of the same in various materials.

Project produced thanks to the Ayudas para la Investigación, Creación y Producción Artísticas en el Campo de las Artes Visuales 2022 Grant from the Ministry of Culture and Sport of Spain.
En La obra de arte en la época de su reproducibilidad técnica (1936) Walter Benjamin identifica el aura con la singularidad, la experiencia de lo irrepetible. La reproducción técnica destruye dicha 'originalidad' ya que sólo es posible calibrar el valor ritual de un objeto a partir de su valor exhibido. Al existir múltiples reproducciones, se pierde la originalidad y, en consecuencia, el arte se vuelve un objeto cuyo valor no se puede establecer con respecto a su funcionamiento dentro de la tradición. Según Benjamín, la reproductibilidad técnica aqueja en el objeto de arte a su autenticidad, originalidad y unicidad que es todo lo que desde su origen puede transmitirse en ella, desde su duración material hasta su testificación histórica, poniendo su presencia masiva en el lugar de una presencia irrepetible.

Partiendo de reflexiones en torno a la reproductibilidad, la restitución, la propiedad, la raza y el género, se plantea un diálogo entre la imagen virtual y la fotografía desde el concepto de la reproducibilidad transportable.


En el espacio hay 3 tipos diferentes de expositores de madera inspirada en los expositores museísticos que en principio están vacíos, activándose las imágenes con un dispositivo móvil a través de un código QR.

En los expositores virtuales se exhiben fotografías, modelos 3D y textos reflexivos sobre las historias de la Venus de Hottentote, la cabeza escultórica de Iyoba Idia (Reina Madre de Benín) y las figuras Zaramo mwana hiti. Junto a estos un díptico de fotografías de gran tamaño (120 x 180 cm)

Expolio, identidad, memoria, género, raza, rituales, la otredad, cánones de belleza, reproducibilidad, el aura, la verdad y la veracidad, el original, la propiedad, el voyeurismo ….

En la representación de la Venus de Hottentote o Venus Noire se utiliza una base cuadrada de madera oscura revisando la estética colonial. Se activa la imagen virtual a través del QR apareciendo un dibujo expandido en el que se unen varias representaciones de Sarah Baartman (fotografía, grabado, dibujo,..) de la época conjuntamente con textos que invitan a una reflexión.

En una segunda base de madera, el código QR lleva a una visualización en 3D de la reproducción de la cabeza de la reina Idia, Iyoba de Benín.
Los textos surgen de ella planteando cuestiones en torno a la restitución y a los cánones de belleza.

El tercer expositor de madera sale de la pared donde, al activar el código, aparece una pequeña figura mwana hiti, objeto importante simbología en las ceremonias de iniciación a la fertilidad y el paso a la edad adulta de los pueblos Kwere, Zaramo, Luguru y Gogo de Tanzania. Una reflexión en torno a los rituales propios, la otredad, la iniciación de la mujer en diversas comunidades,...
Al ser figuras muy pequeñas se plantean en un pequeño expositor y se acompañará con reproducciones de la misma en diversos materiales

Proyecto realizado gracias a las Ayudas para la Investigación, Creación y Producción Artísticas en el Campo de las Artes Visuales del Ministerio de Cultura y Deporte 2022